Lietuvos paraplegikų asociacijos įstatai

I. BENDROJI DALIS
II. TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS
III. NARYSTĖ, NARIŲ TEISĖS IR PAREIGOS
IV. ASOCIACIJOS ORGANAI
V. TURTO IR LĖŠŲ ŠALTINIAI
VI. FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ
VII. DOKUMENTŲ PATEIKIMO, SKELBIMŲ IR PRANEŠIMŲ PASKELBIMO TVARKA
VIII. ĮSTATŲ KEITIMO IR PILDYMO TVARKA
IX. ASOCIACIJOS PERTVARKYMAS IR PABAIGA
X. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

 

 

I. BENDROJI DALIS

  1. Lietuvos paraplegikų asociacija (toliau – ir Asociacija) yra ribotos civilinės atsakomybės viešasis juridinis asmuo, kurio teisinė forma – asociacija.

  2. Asociacija veikia vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Jungtinių Tautų asmenų su negalia teisių konvencija, Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu, Asociacijų įstatymu, kitais teisės aktais ir šiais įstatais.

  3. Sutrumpintas Asociacijos pavadinimas – LPA.

  4. Asociacijos buveinė nustatoma ir keičiama kolegialaus valdymo organo sprendimu.

  5. Asociacijos finansiniai metai yra kalendoriniai metai.

 

 

 

II. TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS

6. Asociacijos tikslas – atstovauti Lietuvoje gyvenantiems asmenims su negalia, kurių pagrindinė judėjimo priemonė – asmens su negalia vežimėlis, ir padėti jiems įsitraukti į visuomenę; siekti palankesnių įstatymų darbo, fizinės, socialinės, ekonominės, kultūrinės ir darnaus judumo aplinkos, sveikatos ir švietimo, informacijos ir ryšių prieinamumo užtikrinimui; sudaryti sąlygas reabilitacijai, rekreacijai, užimtumo bei komercinei veiklai vystyti.

7. Asociacija:

7.1. atstovauja Asociacijos narių interesams ir padeda ginti kitų asmenų su negalia teises bei interesus;

7.2. gina asmenų su negalia ir narių teises teismuose;

7.3. organizuoja ir vykdo metodinę, psichosocialinę, psichologinę, reabilitacinę, sveikatinimo, rekreacinę, šviečiamąją ir teisinę pagalbą Asociacijos nariams ir kitiems negalią turintiems asmenims;

7.4. inicijuoja ir dalyvauja kuriant asmenų su negalia užimtumo, rekreacijos ir kitas įtraukties įstaigas;

7.5. dalyvauja žaliojo kurso, kaip kelio į teisingą ir socialiai sąžiningą transformaciją veiklose;

7.6. vykdo advokaciją, programas ir projektus asmenų su negalia teisių srityje;

7.7. imasi priemonių, kad užtikrintų asmenų su negalia lygiai su kitais asmenimis fizinės aplinkos, transporto, informacijos, technologijų ir sistemų, o taip pat kitų visuomenei prieinamų objektų ar teikiamų paslaugų prieinamumą;

7.8. teisės aktų nustatyta tvarka organizuoja ir teikia prevencines, bendrąsias ir specialiąsias paslaugas negalią turintiems asmenims, jų šeimos nariams, globėjams, pagyvenusiems ir vienišiems žmonėms su negalia;

7.9. organizuoja mobilumo gebėjimų mokymą asmenims su negalia ir kitiems suinteresuotiems asmenims;

7.10. bendradarbiauja su valstybinėmis, savivaldos, nevyriausybinėmis ir kitomis institucijomis, įstaigomis, organizacijomis bei įmonėmis asmenų su negalia įtraukties srityse;

7.11. inicijuoja, skatina ir remia asmenims su negalia palankių teisės aktų priėmimą ir keitimą;

7.12. organizuoja seminarus ir kursus, įgyvendina kitas mokymo priemones;

7.13. plėtoja tarptautinį bendradarbiavimą;

7.14. užsiima informacijos sklaida aktuliais klausimais.

8. Vadovaudamasi teisės aktais, Asociacija turi teisę gauti paramą ir teikti paramą, ir labdarą.

9. Siekiant Asociacijos tikslų ir įgyvendinant uždavinius gali būti vykdoma įstatymų nedraudžiama ūkinė ir komercinė veikla, įskaitant, bet neapsiribojant: rekreacijos, poilsio ir apgyvendinimo veikla; teisinė ir konsultacinė veikla; leidybinė veikla; tyrimų ir taikomoji veikla; viešųjų ryšių ir komunikacijos veikla; švietimo, kultūros ir kitų socialinių paslaugų teikimas; narystės organizacijų veikla.

10. Savo veikloje Asociacija gali prisiimti civilines teises ir pareigas, kurios neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, Civiliniam kodeksui, Asociacijų įstatymui, kitiems įstatymams, taip pat šiuose Įstatuose numatytiems Asociacijos tikslams.

11. Asociacija tvarko finansinę apskaitą, teikia finansinę, veiklos ir kitą teisės aktuose numatytą informaciją valstybės institucijoms ir registrams, moka mokesčius įstatymų nustatyta tvarka.

 

 

 

III. NARYSTĖ, NARIŲ TEISĖS IR PAREIGOS

12. Asociacijos nariais gali būti:

12.1. fiziniai asmenys, kurių pagrindinė judėjimo priemonė dėl nugaros smegenų pažeidimo yra neįgaliojo vežimėlis;

12.2. kiti fiziniai asmenys, kuriuos išimties tvarka gali priimti Valdyba, įvertinusi jų veiklą ir indėlį į judėjimo negalią turinčių žmonių teisių užtikrinimą ekonominių, socialinių ir kultūrinių teisių srityje.

13. Nariai pripažįsta šiuos Įstatus ir moka nario mokestį.

14. Asmenys, pageidaujantys tapti Asociacijos nariais, įteikia prašymą Prezidentui ar Valdybos pirmininkui.

15. Asociacijos narius priima Valdyba, kuri gavusi asmens prašymą priimti į Asociaciją, svarsto, ar jis atitinka nariui keliamus kriterijus. Jeigu fizinis asmuo atitinka šių Įstatų 12.1 papunktyje nustatytus kriterijus, Valdyba balsuoja dėl asmens patvirtinimo kandidatu į Asociacijos narius. Galutinį sprendimą dėl fizinio asmens priėmimo į narius Valdyba paprastai priima per metus, atsižvelgdama į kandidato motyvaciją dalyvauti Asociacijos veikloje, aktyvumą vykdomuose projektuose ir veikla asmenų su negalia teisių gynimo srityje.

16. Įstatų 12.2 papunktyje nurodytus asmenis Valdyba į narius priima, jeigu už priėmimą balsuoja ne mažiau kaip 2/3 visų Valdybos narių.

17. Prezidentas ar jo įgaliotas asmuo privalo tvarkyti Asociacijos narių sąrašą. Kiekvienas Asociacijos narys turi teisę susipažinti su Asociacijos narių sąrašu, apie tai informavęs Prezidentą prieš 10 darbo dienų.

18. Asociacijos nariai turi šias teises:

18.1 dalyvauti Asociacijos Susirinkimuose su sprendžiamuoju balsu arba perleisti ar deleguoti savo balsą kitam Asociacijos nariui;

18.2. teikti pasiūlymus dėl Asociacijos veiklos;

18.3. dalyvauti Asociacijos ruošiamose ir vykdomose programose bei renginiuose;

18.4.  naudotis Asociacijos teikiamomis paslaugomis;

18.5. gauti informaciją apie Asociacijos veiklą;

18.6. naudotis Asociacijos sukaupta informacija;

18.7. ginčyti teisme Asociacijos organų sprendimus;

18.8. išstoti iš Asociacijos;

18.9. naudotis kitomis įstatuose ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose numatytomis teisėmis.

19. Nariai turi šias pareigas:

19.1. laikytis Įstatų ir Asociacijos organų sprendimų bei dalyvauti Asociacijos veikloje;

19.2. propaguoti Asociacijos tikslus ir uždavinius;

19.3. mokėti Susirinkimo nustatytą nario mokestį;

19.4. pateikti Asociacijai savo kontaktinius duomenis.

20. Nario teisių netekimas:

20.1. savo noru (paduodant pareiškimą);

20.2. Valdybos sprendimu dėl Įstatų pažeidimo arba žalos padarymo Asociacijos turtiniams ir neturtiniams interesams arba veikimo/neveikimo, dėl kurio galėjo tokia žala atsirasti.

21. Nesumokėjus nario mokesčio už praėjusius vienerius metus, narys netenka teisės balsuoti Susirinkime, tačiau turi kitas nario teises. Nario mokesčio nesumokėjimas daugiau kaip už trejus metus, yra Įstatų pažeidimas.

22. Narių ir kitų asmenų apeliacijas dėl narystės nagrinėja Susirinkimas savo patvirtinta ad hoc tvarka.

23. Asociacijos nario mokesčio dydį tvirtina Susirinkimas, o nario mokestis už einamuosius metus sumokamas iki rugsėjo 15 d.

 

 

 

IV. ASOCIACIJOS ORGANAI

24. Asociacijos organai yra:

24.1. Visuotinis narių susirinkimas (toliau – Susirinkimas);

24.2. Valdyba;

24.3. Prezidentas.

25. Aukščiausias Asociacijos organas yra Susirinkimas, šaukiamas kartą per metus, o kitas – esant būtinybei. Susirinkimą šaukia Valdyba arba Prezidentas, arba ne mažiau kai 1/10 Asociacijos narių.

26. Kiekvienas Asociacijos narys turi teisę dalyvauti ir balsuoti Susirinkime pats arba įstatymų nustatyta tvarka įgalioti kitą asmenį, arba su juo sudaryti balsavimo teisės perleidimo sutartį.

27. Kitiems nariams atstovauti balsavimo teisės perleidimo sutartimi ar įgaliotas asmuo neturi teisės įgyti daugiau kaip dešimt balsų, įskaitant jo balsą.

28. Po pranešimo apie Susirinkimo sušaukimą, Asociacijos narys turi teisę paprašyti elektroniniu paštu atsiųsti balsavimui siūlomus klausimus ir iš anksto pranešti savo valią „už” ar „prieš” kiekvienu Susirinkimo darbotvarkės klausimu, išskyrus valdymo organų rinkimus.

29. Susirinkimas gali būti vykdomas ir elektronine forma: elektroniniu paštu ar (ir) naudojant informacines technologijas, tarp jų ir virtualius susitikimus.

30. Susirinkimą organizuojant elektroniniu paštu, prie pranešimo apie Susirinkimo sušaukimą pateikiama darbotvarkė ir balsavimui suformuluoti klausimai. Asociacijos narys praneša savo valią „už” ar „prieš” kiekvienu Susirinkimo darbotvarkės klausimu, pateikdamas savo nuomone elektroniniu paštu. Elektroniniu paštu atsiųstų balsų pagrindu surašomas protokolas, o apie balsavimo rezultatus Asociacijos nariai informuojami elektroniniu paštu arba Asociacijos interneto tinklalapyje.

31. Susirinkimą organizuojant nuotoliniu būdu, diskusijos vyksta ir balsavimas vykdomas virtualaus posėdžio metu.

32. Susirinkimas teisėtas, kai jame atstovaujama 1/10 Asociacijos narių, turinčių teisę balsuoti Susirinkime. Asociacijos nariai, kurių valia darbotvarkės klausimais išreikšta iš anksto ir yra gauta iki Susirinkimo pradžios, yra įskaitomi į Susirinkimo kvorumą.

33. Jeigu Susirinkime nėra kvorumo, ne vėliau kaip po 30 dienų šaukiamas pakartotinis Susirinkimas, kuris turi teisę priimti sprendimus neįvykusio Susirinkimo darbotvarkės klausimais, nesvarbu, kiek Susirinkime atstovaujama Asociacijos narių. Pakartotinis Susirinkimas gali vykti ir tą pačią neįvykusio Susirinkimo dieną, jeigu apie pakartotinio Susirinkimo dieną ir valandą informuota pranešime.

34. Sprendimai Susirinkime priimami paprasta balsų dauguma, o darbotvarkės klausimų priėmimas priklauso nuo narių, balsavusių „už“ ir „prieš“, skaičiaus. Darbotvarkės klausimais, kurie nurodyti įstatų 35.1. ir 35.7. punktuose, sprendimai priimami ne mažiau kaip 2/3 Susirinkime dalyvaujančių balsų. Susirinkimui pirmininkauja Prezidentas arba Susirinkimo išrinktas asmuo.

35. Susirinkimas:

35.1. keičia Asociacijos įstatus;

35.2. renka ir atšaukia Asociacijos Prezidentą;

35.3. renka ir atšaukia Asociacijos Valdybą ar atskirus Valdybos narius;

35.4. nustato Asociacijos nario mokesčio dydį;

35.5. tvirtina Asociacijos metinę finansinę atskaitomybę ir veiklos ataskaitą;

35.6. išklauso ir įvertina nepriklausomo audito ataskaitas, jeigu atliktas;

35.7. priima sprendimą dėl Asociacijos pertvarkymo ar pabaigos (reorganizavimo ar likvidavimo).

36. Asociacijos kolegialus valdymo organas yra Valdyba, renkama Susirinkimo ketveriems metams. Valdybą sudaro 9 nariai, įskaitant Prezidentą. Renkant 8 (aštuonis) Valdybos narius, išrenkami daugiausia balsų surinkę kandidatai. Jei yra kandidatų, kurie surinko vienodą balsų skaičių, rengiamas pakartotinis balsavimas, kurio metu balsuojama tik už vienodą balsų skaičių surinkusius kandidatus.

37. Jeigu renkami pavieniai Valdybos nariai, jie renkami tik iki veikiančios Valdybos kadencijos pabaigos. Susirinkimas gali atšaukti Valdybą arba pavienius jos narius nesibaigus jų kadencijai.

38. Valdybos posėdžiai teisėti, jeigu dalyvauja daugiau negu pusė Valdybos narių. Valdybos nutarimai priimami paprasta balsų dauguma; balsams pasiskirsčius po lygiai, lemia Valdybos pirmininko balsas. Valdybos posėdžiai paprastai vyksta du kartus per metus.

39. Valdybos posėdžiai taip pat gali būti vykdomi elektroniniu paštu, naudojant pokalbių programas ar kitas informacines technologijas, tarp jų ir virtualius susitikimus.

40. Apie posėdžio datą, vietą, laiką ir darbotvarkę ne vėliau kaip prieš 3 (tris) kalendorines dienas iki posėdžio datos Valdybos nariams pranešama laišku, raštu asmeniškai arba elektroniniu paštu.

41. Valdybos pirmininkas išrenkamas Valdybos posėdyje visų Valdybos narių balsų dauguma. Valdybos pirmininkas:

41.1. kartu su Prezidentu rengia Valdybos posėdžių darbotvarkes;

41.2. pirmininkauja Valdybos posėdžiams;

41.3. koordinuoja ir kontroliuoja Valdybos sprendimų įgyvendinimą;

41.4. pasirašo darbo ir kitas sutartis su Prezidentu;

41.5. Prezidento pavedimu ar jam negalint vykdyti savo pareigų pavaduoja Asociacijos prezidentą.

42. Teisę sušaukti Valdybos posėdį turi Prezidentas, Valdybos pirmininkas ar nemažiau kaip pusė Valdybos narių.

43. Asociacijos Valdyba:

43.1. nustato ir keičia Asociacijos buveinės vietą;

43.2. tvirtina Asociacijos veiklos programas;

43.3. tvirtina Asociacijos programų biudžetus;

43.4. sprendžia, kaip disponuoti Asociacijos ilgalaikiu turtu ar (ir) gali nustatyti disponavimo tvarką;

43.4. nustato Asociacijos Prezidento atlyginimą, jeigu su juo sudaroma darbo sutartis dėl atlyginimo už vadovo funkcijų atlikimą;

43.5. priima naujus Asociacijos narius, šalina juos iš Asociacijos;

43.6. sudaro grupes programoms, projektams ir renginiams organizuoti;

43.7. steigia, reorganizuoja bei likviduoja Asociacijos struktūrinius padalinius, tvirtina jų nuostatus;

43.8. priima sprendimus dėl kitų juridinių asmenų steigimo ir likvidavimo, skiria ir atšaukia jų vadovus, tvirtina įstatus;

43.9. analizuoja ir vertina Prezidento pateiktą medžiagą apie Asociacijos veiklos organizavimą, finansinę būklę, ūkinės veiklos rezultatus, pajamų ir išlaidų sąmatas, turto pasikeitimo apskaitos duomenis;

43.10. išklauso ir tvirtina Asociacijos steigtų juridinių asmenų metines veiklos ir finansines ataskaitas;

43.11. skiria Asociacijos atstovus regionuose;

43.12. renka ir atšaukia Valdybos pirmininką;

43.13. sprendžia kitus Asociacijai svarbius klausimus.

44. Prezidentas yra vienasmenis Asociacijos valdymo organas, renkamas Susirinkimo ketverių metų laikotarpiui.

45. Lietuvos paraplegikų asociacijos prezidentas:

45.1. vadovauja Asociacijos veiklai;

45.2. atstovauja arba įgalioja kitus asmenis atstovauti Asociacijai teismuose, valstybinės valdžios ir valstybės valdymo institucijose, atstovauja santykiuose su fiziniais ir juridiniais asmenimis;

45.3. Asociacijos vardu sudaro sandorius, pasirašo Asociacijos dokumentus, įgalioja atstovauti Asociacijai, atidaro sąskaitas banko įstaigose;

45.4. sudaro ir nutraukia darbo sutartis su samdomais darbuotojais, taiko jiems skatinimo priemones ir drausmines nuobaudas, nustato atlyginimus, vykdo kitas darbdavio funkcijas;

45.5. įstatymų nustatyta tvarka organizuoja Asociacijos finansinę veiklą ir teisės aktų nustatyta tvarka disponuoja Asociacijos turtu ir lėšomis;

45.6. organizuoja Susirinkimo ir Valdybos nustatytų konkrečių uždavinių ir sprendimų vykdymą;

45.7. organizuoja finansinės apskaitos tvarkymą;

45.8. tvarko ir apskaito Asociacijos dokumentus;

45.9. likus ne mažiau kaip 30 dienų iki eilinio Susirinkimo, parengia Asociacijos veiklos ataskaitą ir pateikia ją Valdybai.

 

 

 

V. TURTO IR LĖŠŲ ŠALTINIAI

46. Asociacijai nuosavybės teise gali priklausyti pastatai, transporto priemonės, įrenginiai ir kitas įstatuose numatytai veiklai reikalingas turtas.

47. Asociacijos pajamų šaltiniai yra šie:

47.1. narių stojamieji įnašai, nario mokesčiai ir tiksliniai įnašai;

47.2. fizinių ir juridinių asmenų parama, neatlygintinai perduotos lėšos ir turtas;

47.3. valstybės ir savivaldybių institucijų dotacijos ir finansavimas konkrečių programų įgyvendinimui;

47.4. kredito įstaigų palūkanos už saugomas Asociacijos lėšas;

47.5. pajamos iš komercinės ir kitos veiklos;

47.6. kitos teisėtai gautos lėšos.

48. Asociacijos lėšos naudojamos Asociacijos veiklai bei įstatuose numatytiems tikslams įgyvendinti, narių su negalia reabilitacijai, užimtumui, sportui ir poilsiui, integracijos programoms vykdyti.

 

 

 

VI. FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ

49. Susirinkimas ketverių metų laikotarpiui gali išrinkti Asociacijos revizorių.

50. Asociacijos revizorius tikrina Asociacijos finansinę apskaitą ir kitus Asociacijos dokumentus.

51. Valdyba ar Susirinkimas turi teisę paskirti nepriklausomą auditą, atlikti finansinį ar (ir) veiklos auditą.

52. Jeigu audito įmonė atlieka finansinį ar (ir) veiklos auditą, audito ataskaita pristatoma artimiausiame Susirinkime.

 

 

 

VII. DOKUMENTŲ PATEIKIMO, SKELBIMŲ IR PRANEŠIMŲ PASKELBIMO TVARKA

53. Asociacijos narys, pateikęs rašytinį prašymą Prezidentui, turi teisę susipažinti su visais Asociacijos dokumentais ir gauti informaciją apie Asociacijos veiklą. Prezidentas ar jo pavedimu kitas asmuo privalo sudaryti galimybę Asociacijos nariui susipažinti su prašoma informacija ir/ar dokumentais ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo prašymo gavimo dienos.

54. Motyvuotas atsisakymas leisti susipažinti su dokumentais turi būti pateikiamas raštu, jeigu narys to pareikalauja.

55. Asociacijos dokumentai nariams pateikiami susipažinti Asociacijos buveinėje arba kitoje su nariu suderintoje vietoje. Jeigu narys pateikė prašymą išduoti dokumentų kopijas, tai už kopijų išdavimą privalo sumokėti, tačiau ne daugiau, nei dokumentų kopijų paruošimo sąnaudos.

56. Asociacijos pranešimai, skelbimai ir kita vieša informacija skelbiama Asociacijos interneto tinklalapyje.

57. Kai Asociacijos pranešimai turi būti paskelbti viešai, jie skelbiami VĮ Registrų centro leidžiamame elektroniniame leidinyje „Juridinių asmenų vieši pranešimai“.

58. Pranešimai apie Susirinkimą skelbiami Asociacijos interneto tinklalapyje ne vėliau kaip prieš 30 dienų iki Susirinkimo datos. Pranešime turi būti nurodyta Susirinkimo vieta (forma) data, laikas ir darbotvarkė. Darbotvarkė gali būti papildyta likus ne daugiau kaip 5 (penkios) dienos iki Susirinkimo.

59. Už pranešimų paskelbimą atsako Prezidentas.

 

 

 

VIII. ĮSTATŲ KEITIMO IR PILDYMO TVARKA

60. Asociacijos įstatai keičiami ne mažiau kaip 1/10 Asociacijos narių arba Valdybos iniciatyva.

61. Įstatų pakeitimai įsigalioja nuo jų įregistravimo įstatymų nustatyta tvarka.

 

 

 

IX. ASOCIACIJOS PERTVARKYMAS IR PABAIGA

62. Asociacija pertvarkoma ir pasibaigia teisės aktuose nustatytais pagrindais ir tvarka.

 

 

 

X. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

63. Lietuvos paraplegikų asociacijos įstatų nauja redakcija patvirtinta 2024 m. rugsėjo 7 d. Lietuvos paraplegikų asociacijos Susirinkimo.

Lietuvos paraplegikų asociacijos                               prezidentas Juozas Bernatavičius